Кофражни техники в тунелното строителство

Кофражни техники в тунелното строителство

Повишаване значимостта на пътните конструкции

Тунелното строителство се разраства в световен мащаб. Един поглед върху статистиката, показва значително нарастване на трафика през последните десетилетия. Съществуват две основни причини, които стимулират това развитие: значителното увеличаване на броя на личните превозни средства и експоненциално нарастващата търговия със стоки и управление на мърчандайзинг, които се стремят да достигат до всеки ъгъл на света, възможно най-бързо и колкото е възможно по-лесно. Именно този стремеж към развитие се отразява в разрастването на инфраструктурната мрежа, която цели да спестява време и разходи, да бъде безопасна и да преодолява препятствия.

Децентрализация и преместване 

Основната мисия на днешните пътища е да достигнем от точка А до точка Б, за възможно най-кратко време и по възможно най-надеждния и безопасен начин. Това важи, както за извънградските територии, така и за гъстонаселени градове и метрополитни райони, за които е характерен натоварения трафик. Фокусът на пътния поток е основно върху транснационалните връзки на по-големи разстояния, за да обединява огромните международни икономически региони.

В тази насока, можем да определим тунелите и мостовите конструкции като най-важният елемент на пътната инфраструктура. Те прекосяват планини и реки, скъсяват дистанции, преодоляват височини и избягват необходимостта от тежки кръстовища. Същевременно тунелите предпазват човека и природата от шум и вредни замърсявания.

PERI: Специалисти с поглед върху общата картина

Паралелно със строителството на тунели, инженерите на PERI са се утрвърдили като специалисти във всички нива от проектирането и изграждането на големи обекти, чрез изпитани методи за строителство и всяка свързана с тях информация и организационни етапи.

Екипът от инженери за такъв обект, най-често е съставен от: геолози, геодезисти, специалисти по земните работи, инженери на фундаментите и пътни инженери, технолози за организацията, бетонирането, транспортните дейности и безопасността на труда. Изброяването на всички тези специалисти създава усещането за изключително сложна методика при строителството на тунели. В тази разнородна среда, PERI е изгладила репутация на надежден партньор при кофражните системи и скеле във всички фази на строителството - от идейното планиране до завършването на обекта.

Основни принципи и цели на тунелното строителство

Поддържаща роля на процеса на бетониране

Бетонът като строителен материал дава основните характеристики на елементите в тунелното строителство. Неговото усъвършенстване подобрява методите за строене, което позволява на инженерите да се фокусират върху проектирането на конструкцията и икономичността на решенията.

В хода на тези събития се наблюдава значителна разлика в значимостта на използваната технология. Докато кофражът, скелето и техните компоненти до сега бяха по-скоро избирани на случаен принцип, те все повече заемат главната роля в самото изграждане и в организацията на работния процес. Гъвкавостта на модулните кофражни системи е ключовия елемент, който гарантира успеха на този сложен строителен процес.

Типове конструкции и носещи елементи

Основните признаци, по които се определя типа на носещата конструкция и елементите, са дължината на тунела и неговото напречно сечение. В допълнение, трябва да бъдат взети предвид кривите и наклона на тунела и промените в ширината и височината на конструкцията. Тези отклонения са необходими за поместването на аварийните участъци за спиране, допълнителните изходи и галериите за достъп, свързващи съседни тунелни тръби или такива, водещи към повърхността.

PERI предлага системни решения при следните видове конструкции:

  • открит монолитен способ
  • открит полумонолитен способ
  • закрит способ
  • специфични решения при тунелното строителствою

В зависимост от геоложките условия и планираното оползотворяване на земни маси, е възможно използването на различни по напречно сечение носещи конструкции. Техният вид не зависи от избрания метод за строене. Правоъгълната форма е най-икономичното решение, но въпреки това в зависимост от носещата рамка, кръглите и елипсовидни форми имат значителни предимства.