Bridge renovation Ponte Rio Tua, Vila Real, Portugal - For the renovation of an arched bridge built in 1940, a scaffold construction on the basis of PERI UP modular scaffolding was erected.

Мостово строителство

Мостът е едно от най-значимите изобретения в строителството, но за повечето от нас мостовете са просто необходимост за транспорт. Макар основната им функция да е преодоляване на препятствия, понякога конструкцията и архитектурата им са толкова изящни, че се превръщат в истински произведения на строителното изкуство. 

Проектирането на мостове е сложен процес, в резултат на който трябва да се удовлетворят редица условия, които много често са взаимно изключващи се. Задачата на проектанта е да намери оптимално решение за създаването на своя шедьовър.  

Специалистите на PERI предоставят на всички клиенти на фирмата практически съвети и подкрепа при избора, проектирането и доставката на най-подходящите системи за мостово строителство. За избора на вида на конструкцията няма еднозначно определени правила, които да се прилагат винаги. За всяко конкретно съоръжение се подхожда по различен начин, като се отчитат и характерните особености на терена - вид на пътя и препятствието за преодоляване, хидроложки и геоложки условия, влияние на околната среда. Заедно с това не трябва да остават на заден план и условията за сигурност, икономичност и лекота на изпълнението. Процесът на проектиране е изключително сложен и е трудно да се даде правило, което всеки път да дава най-добрия резултат. Най-добрите резултати се постигат именно с хармонично сътрудничество между архитекта, изпълнителя и инженерите на PERI.

 История на мостовото строителство

Всички знаем, че едно от най-старите инженерни изобретения на човечеството са именно мостовете. То започва още в дълбока древност и съпътства прогреса на обществото.
В началото хората са подражавали на природния образец - естествените мостове от падналите дървета над потоци и препятствия, а постепенно развиват това строителство в изкуство. Примитивните решения са били от дърво, но поради нетрайността им постепенно се преминава към работа с камъни, наредени в дървени сандъци, наречени сантрачи, а след това и към стомана и бетон.

Типове конструкции и носещи елементи

Проектирането на мост обикновено се основава на проекта за пътя, ж.п. линията или градоустройственото решение. Изключение правят мостовете над големи водни препятствия, където комуникационното решение се подчинява на избора на мястото за моста. Едновременно с избора на конструктивна система на моста трябва да се мисли за възможностите за неговото изграждане.
В историческата хронология, типовете конструкции в мостовото строителство преминават през следните етапи:

  • Дървени мостове
  • Зидани мостове
  • Мостове от желязо и стомана
  • Обикновен и предварително напрегнат стоманобетон
  • Подвижни и понтонни мостове
  • Окачени, вантови и висящи мостове
  • Мостове с модерни материали и технологии

Монолитното строителство на мостове се характеризира с много строителни работи, които се извършват на обекта: кофриране, армиране, бетониране. Използването на бетон с по-висок клас създава възможност за олекотяване на конструкцията, а в много случаи, архитектурният бетон дава модерно решение за спираща дъха визия.

Въпреки безбройните нововъведения в материалите за строителство едно от най-модерните решения днес е именно мостът на Заха Хадид с 175-метрова бетонна мачта. Независимо от безграничното развитие на модерния свят, бетонът винаги е сред най-актуалните решения, когато става дума за качество и съвремие съчетани в едно. 

PERI решения и практически опит

Всички решения на PERI за мостово строителство се основават на една единствена система – VARIOKIT Модулна система – която не зависи от избраните методи за кофриране. Модулните системи на PERI предлагат цялостни решения: от първоначално изграждане, до поддръжка и реконструкция.

Монолитно изграждане

Този метод се прилага най-често при мостове, чиито напречно сечение е плоча или плочогредово. Връхната конструкция се изпълнява монолитно, след изграждане на стълбовете и устоите от долното строене. Решението е подходящо за мостове с малки отвори.
 

Метод на изпълнение:

  • Изпълнява се долното строене
  • Монтира се кофражната система
  • Монтира се армировката 
  • Бетонира се връхната конструкция
  • Изпълняват се всички довършителни работи по моста
VARIOKIT Подпорна кула 1

VARIOKIT Подпорна кула

PERI VARIOKIT е система стандартни модулни компоненти, с широк спектър на приложение. Трите основни компонента на PERI VARIOKIT не само Ви предоставят необходимите материали за конкретния проект, но и Ви предлагат цялостно решение за работата на обекта.

Конзолно бетониране

Методът се прилага обикновено при мостове с големи отвори и многоотворни мостове с дължина на отворите от 50 до 250 метра. Изграждането на връхната конструкция започва от площадка при единия стълб и след като бъде бетониран стартовия сегмент, той служи за платформа, на която се монтира инсталация и извършва изграждането на следващите елементи.

Метод на изпълнение:

  • Изгражда се долното строене - стълбове и устои
  • Монолитно изпълнение на надстълбовите части
  • Започва уравновесено изпълнение на конзолите
  • Изпълнява се конструкцията над следващия стълб
  • Замонолитва се блокът между свете конзоли
VBC Система за конзолно изграждане на мостове

VBC Система за конзолно изграждане на мостове

VBC - решението за мостове по метода на конзолното бетониране е съвкупност от специално разработени носещи рамки и стандартни елементи от системата VARIOKIT. То позволява кофража, работните скелета и платформите, да се настрoйват към геометрията на конструкцията.

Потактово изтласкване

В единия край на моста, при устоя, се изгражда монтажна площадка, където се изграждат отделните секции на връхната конструкция. С всяка следваща секция конструкцията „расте“ надлъжно, с което се предприема избутването й към отвора и към първия стълб. Преди да стъпи на първия стълб по-голяма част от конструкцията трябва да е на монтажната площадка, за да изпълнява ролята на противотежест.

Метод на изпълнение:

  • Изпълнява се долното строене
  • Подготвя се площадката при първия устой, който служи като станция за изтласкване
  • Монтират се временни плъзгащи лагери 
  • Изпълнява се първата секция
  • Избутва се на тактове
  • Изгражда се следващата секция и се свързва с предходната
VARIOKIT Модулна система

VARIOKIT Модулна система

Модулна система за икономични решения в строителното инженерство

Преместваем кофраж

Кофриращата инсталация може да бъде монтирана върху конструкцията или да се движи под нея. Решението е подходящо за много високи мостове отвори с до 50m. Използва се за лесно изпълнение на стълбове на виадукти.

Метод на изпълнение:

  • Изгражда се долното строене - стълбове и устои
  • Монтиране на армировката
  • Бетониране на първата секция
  • Декофриране на първата секция
  • Придвижване на инсталация и постоавяне в следващото и проектно положение
VCC Система за комбинирани мостове

VCC Система за комбинирани мостове

VCC инсталацията за изграждане, кофриране и реконструкция на мостове на VARIOKIT се използва за изграждането на комбинирани мостови конструкции с пълностенни носещи профили или кутиеобразни стоманени сечения.

Подходящи продукти