Bridge renovation Ponte Rio Tua, Vila Real, Portugal - For the renovation of an arched bridge built in 1940, a scaffold construction on the basis of PERI UP modular scaffolding was erected.

Мостово строителство

Мостът е едно от най-значимите изобретения в строителството, но за повечето от нас, мостовете са просто необходимост за транспорт. Макар основната им функция да е преодоляване на препятствия, понякога конструкцията и архитектурата им са толкова изящни, че се превръщат в истински произведения на строителното изкуство. 

Проектирането на мостове е сложен процес, в резултат на който трябва да се удовлетворят редица условия, които много често са взаимно изключващи се. Задачата на проектанта е да намери оптимално решение, за създаването на своя шедьовър.  

Специалистите на PERI предоставят на всички наши клиенти практически съвети и подкрепа при избора, проектирането и доставката на най-подходящите системи за мостово строителство. За избора на вида на конструкцията няма еднозначно определени правила, които да се прилагат винаги. За всяко конкретно съоръжение се подхожда по различен начин, като се отчитат и характерните особености на терена - вид на пътя и препятствието за преодоляване, хидроложки и геоложки условия, влияние на околната среда. Заедно с това не трябва да остават на заден план и условията за сигурност, икономичност и лекота на изпълнението. Процесът на проектиране е изключително сложен и е трудно да се даде правило, което всеки път да дава най-добрия краен резултат. Най-добрите резултати се постигат именно с хармонично сътрудничество между архитекта, изпълнителя и инженерите на PERI.

 История на мостовото строителство

Всички знаем, че едно от най-старите инженерни изобретения на човечеството са именно мостовете. То започва още в дълбока древност и съпътства прогреса на обществото.
В началото хората са подражавали на природния образец - естествените мостове от падналите дървета над потоци и препятствия, а постепенно развиват това строителство в изкуство. Примитивните решения са били от дърво, ни поради нетрайността им постепенно се преминава към работа с камъни наредени в дървени сандъци, наречени сантрачи, а след това и към стомана и бетон.

Типове конструкции и носещи елементи

Проектирането на мост обикновено се основава на проекта за пътя, ж.п. линията или градоустройственото решение. Изключение правят мостовете над големи водни препятствия, където комуникационното решение се подчинява на избора на мястото за моста. Едновременно с избора на конструктивна система на моста трябва да се мисли за възможностите за неговото изграждане.
В историческата хронология, типовете конструкции в мостовото строителство преминават през следните етапи:

  • Дървени мостове
  • Зидани мостове
  • Мостове от желязо и стомана
  • Обикновен и предварително напрегнат стоманобетон
  • Подвижни и понтонни мостове
  • Окачени, вантови и висящи мостове
  • Мостове с модерни материали и технологии

Монолитното строителство на мостове се характеризира с много строителни работи, които се извършват на обекта: кофриране, армиране, бетониране. Използването на бетон по-висок клас създава възможност за олекотяване на конструкцията, а в много случаи, архитектурният бетон дава модерно решение за спираща дъха визия.

Въпреки безбройните нововъведения в материалите за строителство едно от най-модерните решения днес е именно моста на Заха Хадид с 175-метрова бетонна мачта. Независимо от безграничното развитие на модерния свят, бетонът винаги е сред най-актуалните решения, когато става дума за качество и съвремие съчетани в едно. 

PERI решения и практически опит

Всички решения на PERI за мостово строителство се основават на една единствена система – VARIOKIT Модулна система – която не зависи от избраните методи за кофриране. Модулните системи на PERI предлагат цялостни решения: от първоначално изграждане, до поддръжка и реконструкция.